طرز تهیه آش کارده

طرز تهیه آش کارده

آش کارده یکی از آش سنتی و محلی استان فارس شهرستان سپیدان و اقلید می باشد. این آش با یک سبزی محلی کوهی تهیه می شود.

مواد لازم آش کارده برای ۶ تا ۸ نفر:

  • سبزی کارده خرد شده: نیم تا یک کیلو
  • آرد گندم: ۱ پیمانه
  • آبغوره: ۱ پیمانه
  • ماست ترش یا دوغ: ۱ پیمانه
  • خرده برنج یا جو پرک شده: نصف پیمانه
  • پیاز ساطوری شده: ۱عدد بزرگ
  • زردچوبه: نصف پیمانه
  • شنبلیله خشک: ۲ پیمانه
  • روغن و نمک: به میزان لازم
طرز تهیه آش کارده
طرز تهیه آش کارد

همچنین یکی دیگر از آش های که می توانید در زمستان نوش جان کنید و گرمای زمستانر ا حس نکنید آش رشته می باشد.

طرز پخت آش کارده چیست؟

برای پخت این آش خوشمزه می توانید به صورت سبزی خشک یا به صورت سبزی تازه استفاده کنید. در ادامه هر دو روش را برای شما اعلام می کنیم.

روش اول استفاده از سبزی کارده خشک:

در ابتدا کارده خشک را در یک ظرف آب برای 2 تا 3 ساعت خیس می کنیم سپس کارده های خیس شده را از آب خارج کرده و در یک قابلمه بزرگ دیگر قرار می دهیم. سپس آرد گندم روی آن ریخته و به وسیله گوشتکوب ها آرد را روی کارده خشک میکوبیم تار آرد گنم جذب انها شود. سپس آب کارده خیس شده را نیز به آن اضافه می کنیم.

به اندازه سه چهارم قابلمه آب به مخلط اضافه می کنیم و روی اجاق گازمان گذاشته و با حرارت متوسط می گذاریم که پخته شود سپس آبغوره و دوغ یا ماست ترش را به مخلوط اضافه می کنیم. بعد از این که آش جوش آمد، مرتبا مایع داخل قابلمه را هم زده تا آش ما ته نگیرد. بعد از 3 تا 4 ساعت و پخته شدن کامل کارده ها برنج را به آن اضافه می کنیم و برای 1 ساعت با حرارت ملایم اجازه می دهیم پخته شود.

پیاز را در ماهیتابه سرخ کرده و زردچوبه و شنبلیله را به آن اضافه و تفت می دهیم و با اضافه کردن مقداری آرد گندم تفت را ادامه داده و این مخلوط را به آش اضافه می کنیم و اجازه داده تا ۱۵ دقیقه بجوشد و آش لعاب دار شود.

طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی را اینجا می توانید مشاهده کنید.

روش اول استفاده از سبزی کارده تازه:

اگر از کارده تازه استفاده می کنید به این دلیل که کارده تازه برندگی دارد آرد گندم را به کارده اضافه کرده و بعد از کوبیدن آن با سبزی ، ابغوره و یا دوغ را به آن اضافه کرده و بعد از 24 ساعت که آن را در یک محیط گرم و سرپوشیده قرار داده ایم تا برندگی آن ها از بین برود و بعد از این مدت این مخلوط را روی اجاق گذاشته و با اضافه کردن آب مثل مرحله قبل مراحل پخت را ادامه می دهیم. این آش هرچه بیشتر بجوشد ترش مزه تر خواهد شد.

این را در نظر داشته باشید که کارده تاز تیز می باشد و اگر این مراحل را عینا انجام ندهید باعث بریدن زبان و گلو شما می شود.