کباب سلطانی

ظرز تهیه کباب سلطانی – ترکیب برگ و کوبیده

کباب سلطانی که ترکیبی از برگ و کوبیده است، به شما اجازه می‌دهد تا طعم هر دو کباب را در یک بشقاب مزه کنید. این کباب مانند نامش، بسیار تجملاتی یا به‌قول قدیمی‌ها سلطان‌مآبانه است. کباب یکی از خوراکی های خوشمزه ما ایرانی ها می باشد که می توان حتی گفت اکثر افراد آن را دوست دارند از این رو در منو تمامی رستوران ها می توان انواع کباب را مشاهده کرد.

مواد مورد نیاز تهیه کباب سلطانی:

  • گوشت قرمز بدون استخوان (گوسفندی یا گوساله) صد و پنجاه گرم
  • فیله مرغ ص دو پنجاه گرم
  • لیمو تازه یا آب‌لیمو چهار قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط دو عدد متوسط یا (کیوی متوسط دو عدد)
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده دو قاشق غذاخوری
  • نمک به مقدار لازم

پخت این کباب مجلسی:

به سراغ پیازها رفته. پیاز را بهتر است به صورت خلالی برش زده تا در پایان کار به گوشت‌ها نچسبند و‌ به‌ راحتی قابل جدا کردن باشد.

ممکن است شما هم در روش‌های مختلف مشاهده کرده‌اید که پیاز را رنده می‌کنند که این کار باعث می‌شود مقداری از پیاز‌ها به گوشت‌ ها بچسبد و بعد بسوزد و ظاهر زشتی به کباب بدهد

در این جا می توانیددر کنار پیاز از کیوی هم استفاده کنید اگر از کیوی استفاده کنید به دلیلی اینکه آنزیم اکتینیدین  در بافت گوشت تاثیر گذاشته است و باعث ترد شدن می شود.

نکته جالب اینه که کیوی بواسطه خاصیت اسیدی که داره تاثیر شدیدی روی بافت گوشت می‌زاره. این تاثیر به اندازه‌ای هست که اگر از کیوی برای نرم کردن گوشت استفاده کنید زمان مورد نیاز در این مرحله نصف می‌شه.

به سراغ گوشت میرویم و فیله های گوشت را به صورت مستطیلی برش می زنیم.

کباب سلطانی
کباب سلطانی

نکته مهمی که باید در این مرحله رعایت کنید یکسان برش زدن گوشت‌ ها می باشد ، چون در زمان کباب شدن ممکن است یکسان کباب نشوند و شکل ظاهری خوبی به خود نگیرند.

گوشت‌ها‌رو به ظرف مناسبی منتقل کرده و کیوی خرد شده و پیاز‌ها را به آن اضافه می‌کنیم و‌ سی تا شصت دقیقه زمان می‌دهیم تا بافت گوشت‌ها نرم شود.

معمولا گوشت مرغ، بافت نرم‌تری نسبت به گوشت قرمز دارد به‌همین دلیل اول گوشت قرمز را طعم دار می‌کنیم تا تردتر شوند.

در ظرف دیگری گوشت مرغ تکه شده را با زعفران دم شده و مقداری از پیازها مخلوط کرده. کمی زمان می‌دهیم تا زعفران بوی مرغ را گرفته و پیاز‌ها بافت گوشت را نرم‌تر کنند.

کته: توجه داشته باشید که در این مرحله به گوشت‌ها آب‌لیمو و نمک را اضافه نکیند. چون باعث می‌شود که گوشت سفت شده و به ‌خوبی کباب نشود.

خوب به مراحل پایانی کم‌کم داریم نزدیک می‌شیم. پیازها یا کیوی‌های خرد شده را از گوشت‌ها جدا کرده، و ‌درون ظرف دیگری گوشت مرغ و گوشت قرمز را با هم مخلوط میکنیم.

روغن زیتون، آب‌لیمو، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و به گوشت‌ها اضافه می‌کنیم. پانزده دقیقه زمان می‌دهیم تا گوشت‌ها طعم‌دار شوند. با همین چند قلم جنس به‌راحتی گوشت‌هایمان را برای کباب شدن آماده کردیم.

در مرحله آخر از سیخ‌های فلزی کمک خواهیم گرفت و تکه‌های گوشت قرمز و مرغ را یکی در میان به سیخ می‌کشیم.

بهتر است در این مرحله با کمک دست گوشت‌ها را کنار هم بچینیم. تا فضای خالی بین آن‌ها نماند چون در حین کباب شدن آب گوشت گرفته می‌شود گوشت‌ها به قطعات کوچک‌تری تبدل می‌شوند.

آخرین توصیه ما اینه که برای پخت این کباب بهتر است که منقل و ذغال استفاده کنید. حرارت ذغال بسیار بیشتر از شعله گاز می باشد. به همین دلیل زمان کمتری برای پخت مورد نیاز می باشد.

آموزش طرز تهیه کباب کوبیده آبدار و خوشمزه

نکته پخت کباب:

بیشتر از 30 تا 40 دقیقه گوشت‌ها در کیوی نماند. چون ممکن است بافتشان را از دست بدهند و ا له شوند.

با توجه به این‌که زمان پخت گوشت قرمز و سفید متفاوتند. شما می توانید گوشت قرمز رو زودتر طعم‌دار کنید.  در صورت امکان برای نرم‌تر شدن بافتش از کیوی استفاده کنید.