طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی به سبک رستوران ها

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی به سبک رستوران ها

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی به سبک رستوران ها

ته چین مرغ یکی از محبوب ترین خوراکی های محبوب ایرنی ها می باشد که در بیشتر رستوران ها و مجالس نیز سرو می شود در ادامه می خواهیم در مورد این غذای خو شمزه ایرانی ها که در بیشتر رستوران های شیراز نیز سرو می شود بپردازیم.

مواد لازم تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر

  • برنج ایرانی ۳ پیمانه
  • سینه مرغ ۱ عدد کامل
  • ماست چکیده ۱ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد متوسط
  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • زرشک ۱۰۰ گرم
  • پودر قند ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • دارچین و خلال پسته به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن به اندازه کافی
طرز تهیه ته چین مجلسی
طرز تهیه ته چین مجلسی

طرز تهیه ته چین مرغ چگونه است؟

در ابتدا مرغ را به همراه دو لیوان آبف زردچوبه، نمک و فلفل و دارچین و یک پیاز داخل قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا آبپز بشود. برای این که طعم مرغ بهتر شود بهتر است که اجازه دهیم تمام آب مرغ به خورد آن برود و آب درون قابلمه کشیده شود. با این کار طعم ادویه ها به خورد مرغ می رود وخوشمزه تر می شود.

بعد که مرغ را از روی گاز برداشتیم و مقداری سرد شد آن را به صورت ریش ریش خرد می کنیم.

بعد از این که ریش ریش شد مرغ را به همراه نمک، فلفل، زردچوبه در مقداری روغن تفت می دهیم تا ادویه ها به خورد آن برود وقتی یکدست شد گاز را خاموش کرده و مرغ را کناری بگذارید.

در این مرحله بعدی برای آماده کردن زرشک ها را که از 20 دقیقه قبل خیسانده ایم، آبکشی کرده، سپس به همراه پودر قند و مقداری کره یا روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا رنگ زرشک ها درخشان شود سپس زرشک را هم کنار می گذاریم.

برنج نسبت به نوع طبخ آن باید بین 30 تا 3 ساعته به همراه یک قاشق چایخوری نمک و آب ولرم می خیسانیم. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و تا نیمه آن را پر آب می کنیمو اجازه می دهیم جوش بیاید سپس 1 قاشق نمک و یک قاق غذاخوری مایع به قابلمه اضافه می کنیم و برنج را به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت 7 تا 10 دقیقه پخت اولیه برنج انجام می شود.

زمانی که دانه های برنج نرم شد ولی مغز آنها سفت بود باید برنج را آبکش کنید بعد از این که برنج را ابکش کردیم آن را کنار می گذاریم. در ادامه زرده های تخم مرغ را داخل یک بزرگ می ریزیم.

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی به سبک رستوران ها
طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی به سبک رستوران ها

در این مرحله زرده های تخم مرغ را با هم مخلوط می کنیم و در ادامه گلاب، ماست چکیده، زعفران دم کرده را به کاسه اضاف می کنیم و به خوبی با یکدیگر مخلوط می کنیم.در این مرحله برنج آبکش شده را به کاسه حاوی مخلوط تخم مرغ و ماست اضافه می کنیم و به آرامی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه قابلمه ای که برای پخت ته چین در نظر گرفته ایم را با کمی روغن چرب می کنیم.

در این مرحله نصف مخلوط برنج را کف قابلمه ریخته و با پشت قاشق به خوبی برنج را فشرده می کنیم، سپس مرغ تفت داده شده را به همراه زرشک روی برنج می ریزیم. در ادامه باقیماند مخلوط برنج را به قابلمه اضافه می کنیم.

دوباره برنج را با پشت قاشق فشرده می کنیم تا ته چین پس از پخت از هم باز نشود. در ادامه کره را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و به صورت پخش روی برنج قرار می دهیم. حالا قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم.

برای دم کشیدن برن ته چین باید حدود 45 دقیقه تا یک ساعت پخته شود. می توانید ته چین را روی گاز نیز پخت کنید یا درون فر قرار دهید.

نکات مهم پخت ته چین مرغ

ابتدا فر را با حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا زمان اماده شدن ته چین برای گرم شدن فر معطل نشوید. برای پخت ته چین مرغ در فر به جای استفاده از قابلمه بهتر است از ظرف پیرکس استفاده کنید.

پس از اینکه ظرف پیرکس را با روغن مایع چرب کردید مواد ته چین را مانند دستور بالا در ظرف پیرکس قرار دهید و فشرده کنید سپس کره را روی قسمت های مختلف لایه آخر ته چین قرار دهید. در پایان یک فویل نازک روی ظرف پیرکس بکشید و آنرا به مدت یک ساعت در فر قرار دهید تا آماده شود.

تخم مرغ ته چین
برای درست کردن ته چین بهتر است همیشه از زرده تخم مرغ استفاده کنید زیرا باعث می شود در پایان پخت ته دیگ نرم تر و لطیف تری داشته باشید. اگر از تخم مرغ کامل استفاده کنید احتمال سفت و خشک شدن ته دیگ ته چین شما بالا می رود.

نکته دیگر در مورد تخم مرغ ته چین این است که استفاده از تخم مرغ زیاد باعث خشک شدن ته چین و استفاده از تخم مرغ کمتر از حد توصیه شده باعث می شود ته چین شما شل شود که احتمال وا رفتن و باز شدن مواد آن زیاد می شود.

نکات مهم برای مرغ ته چین

برای اینکه مرغ خوشمزه تری در لا به لای ته چین داشته باشیم، بهتر است که گوشت مرغ را با مقدار مناسبی آب بپزیم که آب زیاد نباشد و در پایان پخت مرغ اجازه دهیم که آب درون قابلمه به طور کامل جذب گوشت مرغ شود.

برای گرفتن طعم و بوی زهم گوشت مرغ بهتر است کف های روی آب در حال جوشیدن را به طور کامل بگیریم و ادویه ها مانند دارچین برای خوشمزه تر شدن گوشت مرغ استفاده کنیم. پس از اینکه مرغ پخت بهتر آنرا کمی تفت دهیم.

برای این منظور یک عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه ۱ قاشق غذاخوری کره تفت می دهیم. پس از سبک شدن پیاز، گوشت مرغ را خرد می کنیم و به همراه کره و پیاز تفت می دهیم تا خوشمزه تر شود.